tisdag 16 augusti 2011

Kladdkaka på vit choklad, havssalt och röda vinbär

Denna tårta blir godare dagen efter och om möjligt godare några dagar efter det med. Jag skulle baka den dagen innan servering! Den kan även göras i två brödformar så får man två avlånga kakor. De är då lätta att skära i små fyrkanter så får ni en massa snittar. Ibland gillar jag att servera flera desserter fast i miniformat. Kladdkakor är tacksamma eftersom de blir bra även då de varit frysta. På så vis så är det lätt att förbereda och att du inte behöver stå och stressa när gästerna kommer.



Kladdkaka med vit choklad, havssalt och röda vinbär


200 g margarin eller smör
200 g vit choklad
1.5 dl strösocker
3 stora eller 4 små ägg
2.5 dl mjöl
0.5 tsk mellangrovt havssalt (av mellangrovt blir det en härlig kontrast till söt vit choklad)
2 dl vinbär blandade med 1 msk strösocker

Smörj och bröa en rund form med avtagbar botten. Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret, tag av kastrullen från plattan och häll i den vita chokladen bruten i bitar. Rör ordentligt för det tar lite tid.
Vispa socker och ägg i en skål och häll sedan i smörblandningen som bör ha svalnat något. Rör ner salt och mjöl. Vänd sist i vinbären och häll upp smeten i formen.
Grädda i nedre delen av ugnen i 20-25 minuter.

Garnera med siktad florsocker och vinbär. God som den är men grädde är alltid gott till.





5 kommentarer:

  1. åååh, den ser helt ljuvlig ut! Jag är en sucker för vit choklad, det är bland det bästa jag vet, och så med vinbär! Havssalt passar ju så bra till choklad, mums =D

    SvaraRadera
  2. Jag bakade denna kaka till mina kollegor till hejdåfikat när jag slutade för säsongen. Den blev väldigt populär och i princip alla ville ha receptet. Tio tummar upp!

    SvaraRadera
  3. Så roligt! Sött och surt/syrligt är en bra kombination. Nu blir jag lite sugen på att göra den själv igen:)

    SvaraRadera
  4. Vi gjorde denna förra veckan och ska göra den nu igen. Min man är inte så förtjust i sötsaker och desserter men denna gillar han! Bra kombination sött-syrligt. Enkel att göra.

    SvaraRadera
  5. Kul att ni gillar den. Jag gör den titt som tätt, tröttnar ej på den!

    SvaraRadera