tisdag 2 augusti 2011

Lingonsylt, rabarberchutney och rabarbermarmelad med kanel

Detta må vara en bakblogg men näst bäst efter bakning gillar jag att plocka bär och svamp samt safta och sylta! Lite recept får det bli. Och de är såååå bra!

Tänkte först lägga ut standardreceptet på rabarberchutney men det som jag har verkar andra också ha:) Jag lägger därför även ut ett recept där jag lagt till kanel, en kanongod krydda till chutneyn. 

Rabarberchutney är ljuvligt till grillsäsongen. Servera den som den är till kött, fisk, fågel, halloumiost eller blanda chutneyn med turkisk yoghurt eller creme fraiche. Min absoluta favorit är att ha chutneyn till grillad halloumiost!!!! Det fungerar även till ostbrickan:) En fin present att ge bort!




Kryddig rabarberchutney

500 g rabarber
1.5 tsk färsk riven ingefära
5 dl socker
1 stor och finhackad rödlök
1 1/2 msk ättiksprit (24%, tag 3 msk om ni har 12%ig)
3/4 dl vatten (tag dubbelmängd om ni tar rabarbern sent i säsongen)
1 1/2 msk curry
2 tsk salt
2 tsk finhackad röd chilifrukt (kan uteslutas men rekommenderas ej)
8 torkade aprikoser, fint hackade
2 tsk kanel

Skär rabarbern i 1-2 cm stora bitar och lägg dem i en stor kastrull tillsammans med hackad rödlök, vatten och ättika. Koka det i ca 10 minuter. Lägg i övriga ingredienser i ca 30-40 minuter. Rör mycket under tiden! 




Rabarberchutney, vanliga receptet

500 g rabarber
1 tsk färsk riven ingefära
5 dl socker
2 st finhackade rödlökar
1 1/2 msk ättika (24%, tag 3 msk om ni har 12%ig)
3/4 dl vatten (tag dubbelmängd om ni tar rabarbern sent i säsongen)
1 1/2 msk curry
2 tsk salt
2 tsk finhackad röd chilifrukt (kan uteslutas men rekommenderas ej)
8 torkade aprikoser, fint hackade

För att tillaga se ovan.




Jag fick lite rabarber över och då tänkte jag prova rabarbermarmelad. Det blev mycket gott! Åt det till ostbrickan idag! Iom att det var den sista rabarbern är receptet bara på 250 g rabarber men multiplicera med 2 eller 4 så har ni receptet till 500 resp 1000 g rabarber.

Rabarbermarmelad

250 g rabarber
2 dl strösocker
0.25 dl vatten (är det sent på säsongen så får ni tillsätta mer vatten!)
1 kanelstång
1/2 tsk kanel

Skär rabarbern i cm stora bitar. Lägg i en kastrull tillsammans med socker och vatten. Låt det stå och safta sig i en timme.
Lägg i kanelstången och kanelen. Koka upp och låt koka i ca 20 minuter
Häll upp på välrengjorda burkar.





Jag är nybörjare på lingonsylt så jag gjorde en liten sats. Det är bara att multiplicera receptet för större sats ex 1 kg lingon till 7 dl socker. Denna är ljuvlig tycker jag men något söt så jag kan tänka mig att man enkelt kan minska på sockret något. Gillar ni söt sylt (perfekt för mig) så gör så här annars minska lite på sockret.



Lingonsylt

250 g (1 kg) färska lingon
1.75 dl (7 dl) socker

Häll lingonen i en kastrull. Rör sakta i sockret. Koka upp och sänk temperaturen och låt sylten småputtra i ca 3-4 minuter, bara så sockret löst upp sig. Häll upp i rena burkar.



2 kommentarer:

  1. Tack för recepten, precis vad jag var ute efter! Hur länge klarar sig rabarbermarmeladen? Med tanke på att man inte använder syltsocker (konserveringsmedel)?

    Mvh Sally

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Iom att det är en del socker i så brukar det allt klara sig länge. När jag gör storkok så fryser jag dock in i småburkar och tar upp efter hand. Så gör jag med saft, sylt och chutney. Behåll en "lagom" stor burk uppe och frys resten det är nog mitt bästa svar.

    SvaraRadera