torsdag 26 april 2012

Lagom grovt bröd till bakmaskinen

Jag fick en bakmaskin i julklapp. Det är lycka att vakna på morgonen och gå ner för trappan och slås av doften av nybakat bröd. Helt fantastiskt. Recepten som hör till innehåller dock bara vitt bröd vilket är lite tråkigt. Här försöker jag få fram lite fler recept med lite grövre mjöl i.


Recept till bröd á 700 gram i läge standard

3.5 dl vatten
1 msk rapsolja
1 tsk brödkryddor
1 tsk salt
0.5 dl vetegroddar
0.3 dl krossat linfrö
1 msk socker (kan uteslutas)
3 dl vetemjöl
1 dl rågmjöl
3 dl lantbrödsmjöl
1.33 tsk torrjäst

Häll i ingredienserna i denna ordning. Välj vikt 700g och standardläge. 


2 kommentarer:

  1. supergott....jag åt så jag trodde jag skulle spricka. Vad vore livet utan bröd

    SvaraRadera
  2. Så kul att höra! Jag älskar bröd jag med! Speciellt hembakt och bakmaskinen hjälper till väldigt bra när man behöver ordna hembakt men inte riktigt har tid:)

    SvaraRadera