söndag 19 mars 2017

Blåbärsmuffins med lime och kokos

En härlig söndag! Idag slängde jag ihop lite blåbärsmuffins med smak av lime och kokos. Kan göras i sockerkaksform eller i muffinsformer. Då jag hade slut på vetemjöl så blandade jag ut med vetemjöl fullkorn.



Blåbärsmuffins, 6-12 st (beroende på storlek)

100 g smör
2 dl socker
3 ägg
2 msk färskpressad lime
0.5 dl kokos
2 dl vetemjöl
1.5 dl vetemjöl fullkorn (kan bytas till vanligt vetemjöl)
2 tsk bakpulver
ca 1-2 dl frysta blåbär

Sätt ugnen på 175 grader. Ta fram muffinsformar. Jag brukar använda silikonformar alt sätt muffinsformar i en muffinsplåt.
Vispa smör och socker vitt och pösigt. Tillsätt äggen ett åt gången. Vänd i lime och kokos. Blanda mjöl och bakpulver i en liten skål och vänd sist i detta. Häll i formarna, lägg på ca 10-15 blåbär på varje muffins och grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter. Det kan bli både mer och mindre beroende på storleken på era formar. Det blev 9 st i min sats och då gräddade jag dem 20 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar