onsdag 9 augusti 2017

Korvbröd, fluffiga goda

Egentligen var ju detta mitt ciabattarecept men nu är det modifierat korvbrödsrecept. Fluffigt och gott!



Korvbröd, ca 20 st

25 g jäst
4 dl fingervarmt vatten, 37 grader
0,5 dl olivolja
0,5 msk salt
10-12 dl vetemjöl special, jag tog hälften vetemjöl special fullkorn

Smula jästen och blanda med fingervarmt vatten. Rör i resterande ingredienser. Knåda i lite mjöl åt gången. Jag kör alltid i min Kitchenaid och låter maskinen knåda i några minuter.
Låt jäsa under bakduk i ca 45 minuter. Ta fram plåtar och bakplåtspapper. Rulla ut korvbröd och låt jäsa utan bakduk i ca 20 minuter. Sätt ugnen på 250 grader.
Grädda mitt i ugnen i ca 8-10 minuter. Låt svalna på galler.

Passar även som en god macka med ost:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar